Waarom is de bouw van een nieuw hoofdgebouw noodzakelijk?
“Omdat het huidige administratieve hoofdgebouw al meer dan 40 jaar oud is en aan vervanging toe is, werd beslist om een nieuwbouw te realiseren”, vertelt Frank. “Maar niet alleen het administratieve gebouw is sterk verouderd, ook de technische en logistieke ruimten moesten omwille van dezelfde reden herbekeken worden. Daarom kozen we ervoor om alles te huisvesten in één nieuw ruim modern hoofdgebouw. Ook de administratie van onze koepelorganisatie vzw Stijn zal zijn intrek nemen in dit nieuwe gebouw.”
Hoe wordt dit nieuwe gebouw ingevuld?
“Het gebouw telt drie verdiepingen. De benedenverdieping wordt de centrale ontmoetingsplek op het terrein. Want op de begane grond komt er de nieuwe bezoekersingang met receptie, maar eveneens wordt er een cafetaria/grote feestzaal in ondergebracht. Op het gelijkvloers komt ook de werkhoek, waar onze gasten de handen uit de mouwen kunnen steken. Maar ook de logistieke diensten – met technische dienst, magazijn, keuken en wasserij - vinden hun onderkomen in het gebouw en worden verspreid over verdieping – 1 en het gelijkvloers. Het verkeer van en naar dit logistieke gedeelte wordt volledig afgescheiden, wat de veiligheid op het terrein ten goede komt. De eerste verdieping van het torengebouw van het nieuw administratief centrum wordt ingevuld met vergaderruimten, terwijl de tweede verdieping de boekhoudkundige – en personeelsdienst, bewonersadministratie en de HR-afdeling zal huisvesten. De medewerkers van vzw Stijn betrekken de derde verdieping. Tegelijk wensen we kantoorruimte aan te bieden aan derde partners die ons al extern ondersteunen in verschillende zorgaspecten.”
Waar wordt dit nieuwe gebouw precies ingeplant?
“Het gebouw krijgt een centrale ligging en zal worden ingeplant in het verlengde van de huidige technische toegang aan de kant van de Breugelweg. Ook zal het via een centraal marktplein visueel verbonden worden met het bestaande activiteitencentrum Sens-city. De huidige magazijnruimte en de werkhoek worden daarom afgebroken. De huidige hoofdtoegang zal dan in de toekomst worden omgevormd naar de nieuwe ingang voor de logistieke diensten.”
Wat staat er nu te gebeuren?
“De participatieronden van alle diensten die in het gebouw gehuisvest zullen worden, zijn achter de rug. Met deze diensten werden de plannen en details overlopen. De bedoeling is dat het schetsontwerp eind maart wordt afgerond, zodat de architect deze schetsen kan omzetten naar een definitief bouwplan.”
Wat zijn de volgende fasen?
“We hopen binnen de zes maanden op groen licht om te kunnen bouwen. Ook de aanbesteding dient tegen die tijd klaar te zijn. Als alles meezit hopen we in februari 2021 te kunnen starten met de bouw. Dat betekent dat tegen die tijd ook de huisjes moeten afgebroken zijn.”
Durf je ook al iets te vertellen over de te verwachte oplevering?
“We gingen er initieel van uit om de bouw in twee fasen te laten plaatsvinden. Aanvankelijk was het de bedoeling om de werkhoek te laten staan tijdens de bouwwerken, maar daar zijn we vanaf gestapt. Op dit moment zijn we aan het onderzoeken hoe we de werkhoek tijdelijk elders onder kunnen brengen. Containers kunnen mogelijks een uitweg bieden. Die beslissing maakt dat we de bouwwerken van 30 naar 18 maanden kunnen terugdringen. Als we starten in februari 2021 kunnen we hopelijk in het beste geval tegen de zomer van 2022 opleveren. Doordat we het nieuwe gebouw een jaar vroeger kunnen betrekken, maakt dat we ook niet meer moeten investeren in extra energiekosten en herstellingswerken van de oude gebouwen. Op die manier winnen we niet alleen tijd, maar kunnen we dit project ook een pak goedkoper realiseren.
Opmerking bij afbeeldingen: Met deze ontwerpschetsen sleepte architectenbureau B2Ai de architectuuropdracht in de wacht. Op deze schetsen zie je een torengebouw met vier verdiepingen, maar dit werd intussen teruggebracht naar drie verdiepingen. Aan de definitieve schetsen wordt momenteel nog volop gewerkt.